| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Martijn Vaandering

|
Geplaatst: Do Dec 29, 2005 7:48 pm Onderwerp: Slimmer bedraden |
|
|
Heren (en dames),
Dit is mijn eerste post op dit forum maar ik ben inmiddels al bekend met dit forum... via Gerrit en dat is mijn pa
maar even on toppic...
ik heb een idee en is technisch goed mogelijk maar het duurt nog wel even, en het plan is om de kabelboom van kitcar's te verminderen tot 4 draden die door de auto heen lopen.
voor de technische mensen onder ons:
het wordt een bus systeem wat gebaseerd is op I2C van philips en vereist 2 draden... nu hoor ik jullie denken ik las daarnet "4"... klopt er moet ook nog 12 volt door de auto heen lopen.
zoals hier te zien is gaan alle schakelaars en andere gangbare schakeldelen en lampjes op het dashboard naar een centrale eenheid (Uc) vervolgens worden al deze signalen op een transportbus gezet... en bij de lampunit's worden deze signalen omgezet naar 4 uitgangen voor bijv linksvoor(dim,mist,stad,knipperlicht).
dus mijn idee voor dit id:
- 4 draden door de auto voor ALLE verlichting
- bij elke keer dat de auto wordt gestart kan de eenheid melden of alle lampen werken
- alles los gezekerd met automatische zekeringen
- fool proof... aansluiten kan niet missen en is niet volgorde afhankelijk.
- makkelijk uitbreidbaar
- en veel standart functie's (achteruitrij licht, mist licht)
het is grotendeels nog een idee maar technisch goed mogelijk...
graag jullie mening hierover... aangezien jullie (en daarmee doel ik op de bouwers) de ervaring hebben met kitcar's.
BTW ik ben een techisch informatiekunde en computerkunde student... vandaar dit idee
groeten martijn _________________
| Code: | | |/ |¯| | ¯|¯ /¯\ \/
| |¯\ |¯\ | |_| |¯| /\ |
|
|
| Naar boven |
|
 |
Heiko Burton Grootverbruiker

|
Geplaatst: Do Dec 29, 2005 8:16 pm Onderwerp: |
|
|
Prima idee Martijn.
Maar waarom zoek je e.e.a. niet eerst verder uit (met name de benodigde componenten/leveranciers/prijzen) en breng je het dan zelf op de markt? Er zal ongetwijfeld heel veel belangstelling voor bestaan. Zelfs de heren kitcarleveranciers zullen zich melden, als het systeem betaalbaar is!
Pa's V@ kan dan mooi als testobject en verkoopdemo fungeren..  _________________ -----since 2002-----
--Nr. 159/397 BRG--
..."The Phoenix"... |
|
| Naar boven |
|
 |
Tom de Wolff
|
Geplaatst: Do Dec 29, 2005 8:33 pm Onderwerp: |
|
|
| Is dit niet ongeveer wat er in een vliegtuig gebeurt de nul (-) op de romp en dan een draad (+) naar het component. Of begrijp ik het idee verkeert. |
|
| Naar boven |
|
 |
Martijn Vaandering

|
Geplaatst: Do Dec 29, 2005 9:48 pm Onderwerp: |
|
|
@ tom: zoals gebruikelijk blijft de massa van de eend ook de min... dus je zou nog een draad kunnen besparen... dan hou je over 12v en dan 2 data lijnen naar de units van de lampen.
@ Heiko: De V@ta zal dan zeker als test object worden gebruikt... G@rrit moedigd het zelfs aan  _________________
| |¯\ |¯\ | |_| |¯| /\ |
|
|
| Naar boven |
|
 |
tony

|
Geplaatst: Do Dec 29, 2005 10:17 pm Onderwerp: |
|
|
| Klinkt goed maar is niet nieuw elke nieuwe auto is tegenwoordig uitgerust met een dergelijk systeem en wordt aangeduid met het zgn CAN-bus systeem. Altijd te herkennen aan twee getwiste draden de zgn can-low en can high. Deze twee draden hebben dezelfde informatie alleen aan elkaar gespiegeld. Vergis je echter niet aan de problemen die je tegen gaat komen een auto is toch anders dan doorsnee elektronica te denken valt aan vocht extreme temp. verschillen enz. Zelfs de grote merken (mercedes/Bmw e.d) hadden en hebben nog steeds grote elektronica problemen. Als je wilt kan ik je wel wat meer informatie bezorgen over reeds bestaande systemen het is niet altijd nodig om het wiel opnieuw uit te vinden. Beschouw dit aub niet als kritiek want ik ga je plannen zeker op de voet volgen. |
|
| Naar boven |
|
 |
Teun Le Patron Eigenaar
|
Geplaatst: Do Dec 29, 2005 11:00 pm Onderwerp: |
|
|
Ben gek op snufjes,,
en mijn bedradingstechniek laaat wel eens de wensen over.. dus ..
kommaarrop..  _________________ wie wat waar waarom wanneer whoezooo |
|
| Naar boven |
|
 |
Dik

|
Geplaatst: Vr Dec 30, 2005 9:50 am Onderwerp: |
|
|
Tja, als je toch bezig bent met een Uc, waarom dan niet direct een complete boordcomputer.......
Note: Bij Conrad zijn leuke start-kits te koop met I2C aansluiting....... _________________
Burton 136
De aanwezige spelfouten in de bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer. |
|
| Naar boven |
|
 |
Martijn Vaandering

|
Geplaatst: Vr Dec 30, 2005 10:53 am Onderwerp: |
|
|
@ tony: Ja ik ken het Can systeem inderdaad, nu is de overstap van I2C naar can niet echt een grote overstap... maar het echte probleem zit hem in de clock die kan snel worden versprutst door het hoog frequent van de ontsteking... maar daarom ga ik samen met mijn werkgever die ook in de electonica zit, de clock die normaal op 5v gebaseerd is omvormen naar een strakker signaal... compleet door philips ondersteunt wordt. En dan testen maar Maar als jij ook info hebt over can en dergelijken zeeer graag...
@ dik: Ik ben niet zo tevreden met de kwaliteit van Conrad, en ik ben dan afhankelijk van het apparaat dat ik in moet kopen. Terwijl ik voor mijn studie microcontroller software schrijf.
@ teun: Wat is dan het probleem? overzicht kwijt of weet je niet precies wat je aan het doen bent... (kan ik dat opnemen in mijn ideeën )
Maar als er componenten klaar zijn weten jullie het als eerst. _________________
| |¯\ |¯\ | |_| |¯| /\ |
|
|
| Naar boven |
|
 |
froit

|
Geplaatst: Vr Dec 01, 2006 9:54 am Onderwerp: |
|
|
he Martijn, klinkt goed. Ben je er nog steeds mee bezig?
kijk es op mijn topic:, green burton. Als jouw ideetje werkt, gaat dat er natuurlijk in. Kannie ook led's aan? zal wel toch? En kan ik van dezelfde voeding 24V krijgen voor mijn apple laptop? _________________ Green-Burton, eco-power, bezuinigen kan leuk zijn!!! |
|
| Naar boven |
|
 |
Hans N

|
Geplaatst: Do Dec 31, 2009 11:58 am Onderwerp: UC systeem |
|
|
Ik hoor weinig meer van dit projekt,is het in de diepvries gegaan Martijn _________________ Groeten Hans & Willia Norbart |
|
| Naar boven |
|
 |
GroeneGrommer BWutonist

Geregistreerd op: 23-5-2002 Berichten: 1590 Woonplaats: Pittoresk Andijk
|
Geplaatst: Do Dec 31, 2009 2:19 pm Onderwerp: |
|
|
Op dit moment wel, maar dat ligt meer aan de buitentemperatuur.
Ik denk dat Martijn het reuze druk heeft met zijn werk. _________________ Vroemvrotpruttel.
. __ ø.___o
(O_\D/___O)
 |
|
| Naar boven |
|
 |
Gerrit V Voglietta bouwer

|
Geplaatst: Vr Jan 01, 2010 1:18 pm Onderwerp: |
|
|
| GroeneGrommer schreef: | Op dit moment wel, maar dat ligt meer aan de buitentemperatuur.
Ik denk dat Martijn het reuze druk heeft met zijn werk. |
én vriendinnen  |
|
| Naar boven |
|
 |
hans b.

|
Geplaatst: Zo Jan 03, 2010 9:09 am Onderwerp: |
|
|
| o,o de hormenen ,die zien we pas weer terug met een midlife crisis. |
|
| Naar boven |
|
 |
Peter v G

|
Geplaatst: Ma Jan 04, 2010 6:45 pm Onderwerp: |
|
|
Helemaal niet meer, de ware puberteit duurt je leven lang!!  _________________ Houd hem tussen de lijntjes.....Met de glimmende zijde boven! |
|
| Naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: Ma Jan 04, 2010 11:19 pm Onderwerp: |
|
|
| Peter v G schreef: | Helemaal niet meer, de ware puberteit duurt je leven lang!!  |
Peter, heb jij behalve onwijze levenswijsheden ( ) ten beste te geven, geen zin om dit thema, dat ongetwijfeld in jouw metier past, nieuw leven in te blazen?  _________________ -----since 2002-----
--Nr. 159/397 BRG--
..."The Phoenix"... |
|
| Naar boven |
|
 |
Peter v G

|
Geplaatst: Do Jan 07, 2010 6:05 pm Onderwerp: |
|
|
Ik moest het echt even opzoeken;
Opzoeken: metier
1.
Métier
Let op: Spelling van 1858 Fr., handwerk, hantering, bedrijf, beroep
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/weil004kuns01/
2.
Metier
Let op: Spelling (deels) uit 1864: o. (-s), handwerk; werkstoel; weefgetouw.
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/cali003nieu01/
3.
METIER
-knepen van het vak -maat of gewicht -meter -sti -stiel -vak -maatschappelijke werkkring -handwerk -bedrijf -ambacht
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoor
Zo weer wat geleerd.
Een CAN-bus systeem is heel mooi maar voor een 2cv eigenlijk enkel te gebruiken voor je verlichting, en die is nu niet bepaald complex.
Een doel ervan is om je bedrading te vereenvoudigen maar waarschijnlijk ga je dat doel volledig voorbij schieten.
Daarbij zijn de kosten en betrouwbaarheid omgekeerd evenredig met elkaar. (Jaja, ik kan ook "moeilijke" zinnen maken. )
En daarbij heb ik in mijn auto al een electronische onsteking, -toerentellen en -spanningsregelaar.
Enkel met de toerenteller heb ik nog geen problemen gehad, en juist die kan ik het best missen.
En je weet, electronica werkt op rook, als het ontsnapt doet je apparaat het niet meer.
Zie jullie een zondag??!!
Groeten, Peter. _________________ Houd hem tussen de lijntjes.....Met de glimmende zijde boven! |
|
| Naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: Do Jan 07, 2010 7:34 pm Onderwerp: |
|
|
| Peter v G schreef: | Zie jullie een zondag??!!
|
Als je ons bij die gelegenheid vertelt welke zijde de glimmende zijde is!?  _________________ -----since 2002-----
--Nr. 159/397 BRG--
..."The Phoenix"... |
|
| Naar boven |
|
 |
|